Presentation av öppenhetsregistret
Öppenhetsregistret gör beslutsfattandet på statsnivå mer transparent.
Målet för öppenhetsregistret är att öka transparensen i riksdagens och ministeriernas beslutsfattande. Öppenhetsregistret synliggör inofficiell påverkanskommunikation inom beslutsfattandet, som bedrivs utanför officiella arbetsgrupper och höranden, såsom remissbehandlingar och utskottshöranden. Målet för registret är också att bekämpa osaklig påverkan på aktörer på statlig nivå.
Öppenhetsregistret stärker öppenheten i förvaltningen på flera sätt:
inofficiella, nätverksbaserade kontakter med anknytning till relationsverksamhet, som inte nödvändigtvis dokumenteras, blir offentligare i och med öppenhetsregistret
det blir lättare att begära information om myndigheternas relationsverksamhet, eftersom man lättare än tidigare kan hänföra begäran om information till rätt dokumentmaterial utifrån uppgifterna i öppenhetsregistret
de politiska beslutsfattarnas och deras assistenters verksamhet blir offentligare, vilket förbättrar medborgarnas möjligheter att följa dialogen kring det politiska beslutsfattandet.
Till öppenhetsregistret anmäls långsiktig och planmässig påverkanskommunikation, dvs. lobbning, och rådgivning inom påverkanskommunikation som riktas mot riksdagen och ministerierna. Påverkanskommunikation och rådgivning inom påverkanskommunikation är kontakter som syftar till att påverka ett ärende eller beslutsfattandet genom att man främjar ett visst intresse eller mål.
Bestämmelser om öppenhetsregistret finns i lagen om öppenhetsregistret, som godkändes i Finland våren 2023. Öppenhetsregistrets webbtjänst finns på adressen avoimuusrekisteri.fi. Såväl medborgare, forskare som journalister kan bläddra bland uppgifterna i registret.
Hur fungerar öppenhetsregistret?
De anmälningsskyldiga anmäler själva sin påverkanskommunikation och rådgivningen inom påverkanskommunikation till öppenhetsregistret.
Öppenhetsregistrets webbtjänst består av två delar: en offentlig webbplats som är öppen för alla och en e-tjänst för de anmälningsskyldiga, där man gör anmälningar. På den offentliga webbplatsen kan man bläddra i registreringsanmälningar och verksamhetsanmälningar samt läsa bakgrundsinformation, anvisningar och nyheter.
Inloggning, registrering och verksamhetsanmälningar
Användningen av öppenhetsregistret förutsätter stark autentisering med Suomi.fi-koder. En person som anmäler påverkanskommunikation eller rådgivning inom påverkanskommunikation på en organisations vägnar ska ha rätt att anmäla uppgifter på organisationens vägnar. Detta sker genom att en fullmakt ges i avsnittet Fullmakter i Suomi.fi-tjänsten. Läs utförligare anvisningar om befullmäktigande här.
Man loggar in i öppenhetsregistret på adressen avoimuusrekisteri.fi. Vid första inloggningen ska organisationen registrera sig som användare av öppenhetsregistret.
Verksamhetsanmälan ska göras två gånger om året. Även ändringar i och upphörande av påverkanskommunikation ska anmälas till öppenhetsregistret.
Registrering
I registreringsanmälan uppges organisationens basuppgifter såsom FO-nummer, firma och huvudsakliga verksamhetsområde. Dessutom ska man ge en allmän beskrivning av verksamheten. Registreringen ska göras senast den dag då påverkanskommunikationen, dvs. lobbningen, eller rådgivningen inom påverkanskommunikation inleds.
Här finns instruktioner om att göra registreringsanmälan.
Verksamhetsanmälan
Verksamhetsanmälan görs två gånger om året: påverkanskommunikationen i januari–juni anmäls i juli–augusti och påverkanskommunikationen i juli–december anmäls i januari–februari.
I verksamhetsanmälan uppges föremålen för kontakten, föremålen för påverkanskommunikationen och kontaktsätten. I fråga om rådgivning inom lobbning meddelas också den klient för vars räkning arbetet utförs. Öppenhetsregistret är ämnesbaserat, dvs. uppgifterna om påverkanskommunikationen anges enligt ämnesområde så att föremålen för kontakten och de huvudsakliga kontaktsätten för varje ämne framgår av anmälan.
Från och med 2026 uppger de anmälningsskyldiga även de ekonomiska uppgifterna om föregående års påverkanskommunikation i verksamhetsanmälan. De ekonomiska uppgifterna innefattar det totala antalet personer som har deltagit i påverkanskommunikation och de årsverken som dessa använt för påverkanskommunikation, kostnaderna för sådan rådgivning inom påverkanskommunikation som skaffats som köpta tjänster samt utgifterna för marknadsföring och representation i samband med påverkanskommunikation. I fråga om rådgivning inom påverkanskommunikation uppges omsättningen för rådgivningen.
De ekonomiska uppgifterna meddelas årligen i anmälan i juli–augusti.
Figur 1. Årsklocka för verksamhetsanmälningar i öppenhetsregistret från och med 2025. De ekonomiska uppgifterna anmäls för första gången 2026.