Föreskrift om ekonomiska uppgifter

Lagen om öppenhetsregistret specificerar de ekonomiska uppgifter om påverkanskommunikation och rådgivning inom påverkanskommunikation som ska anges. Statens revisionsverk har utfärdat en föreskrift som kompletterar lagen och där det specificeras hur de ekonomiska uppgifterna om påverkanskommunikation och rådgivning inom påverkanskommunikation ska sammanställas.

Enligt lagen om öppenhetsregistret (430/2023) 6 § 2 mom. punkt 4-5 avser ekonomiska uppgifter om påverkanskommunikation:

  • totalt antal personer som under det föregående kalenderåret deltagit i påverkanskommunikation och antalet årsverken som dessa använt för påverkanskommunikationen

  • kostnadsbeloppen för sådan rådgivning inom påverkanskommunikation som skaffats som köpta tjänster

  • utgifterna för marknadsföring i samband med påverkanskommunikationen

  • utgifterna för representation i samband med påverkanskommunikationen

Ekonomiska uppgifter om rådgivning inom påverkanskommunikation avser:

  • omsättningen för rådgivning inom påverkanskommunikation

Du kan bekanta dig nedan med den specificerande föreskriften och dess motiveringspromemoria. Föreskriften grundar sig på bemyndigandet att utfärda föreskrifter som getts registermyndigheten i lagen om öppenhetsregistrets 6 § 5 mom.

Se anvisningssidan för praktiska exempel på vad som menas med ekonomiska uppgifter och hur de anmäls till öppenhetsregistret.

Föreskrift om sammanställande av ekonomiska uppgifter

Tillämpningsområde

Denna föreskrift gäller sammanställandet av sådana ekonomiska uppgifter om påverkanskommunikation som avses i 6 § 2 mom. 4 punkten i lagen om öppenhetsregistret.

Sammanställandet av ekonomiska uppgifter om påverkanskommunikation

Totalt antal personer som deltagit i påverkanskommunikation

Till det totala antalet personer som deltagit i påverkanskommunikation räknas alla de personer som under det föregående kalenderåret har deltagit i den anmälningsskyldiges påverkanskommunikation och som har fått lön eller annan ekonomisk förmån för arbetet i fråga.

Årsverken som personer som deltagit i påverkanskommunikation använt för påverkanskommunikation

Den anmälningsskyldige ska i verksamhetsanmälan anmäla de årsverken som de personer som avses i punkt 2.1 har använt för påverkanskommunikationen under föregående kalenderår.

Dessa personers årsverken anmäls sammanräknade i rätt storleksklass enligt följande:

  • under 1 årsverke

  • 1–2.9 årsverken

  • 3–4.9 årsverken

  • 5–10 årsverken eller

  • över 10 årsverken.

Utgifterna för marknadsföring och representation i samband med påverkanskommunikationen

Den anmälningsskyldige ska i sin verksamhetsanmälan uppge de utgifter för marknadsföring och representation som uppkommit under föregående kalenderår och som har hänfört sig till den anmälningsskyldiges påverkanskommunikation som omfattats av tillämpningsområdet för lagen om öppenhetsregistret. Utgifterna för marknadsföring och representation i samband med påverkanskommunikationen uppges separat i anmälan.

Marknadsföringsutgifterna sammanställs från utgifter för anskaffning av marknadsföringsmaterial och -tjänster som använts i den anmälningsskyldiges påverkanskommunikation och som riktat sig mot föremål för påverkanskommunikation.

Representationsutgifterna sammanställs från utgifter som anknyter till den anmälningsskyldiges påverkanskommunikation och som har uppkommit som resultat av gästfrihet eller annan uppmärksamhet gentemot föremål för påverkanskommunikation.

I verksamhetsanmälan anmäler den anmälningsskyldige utgifterna för marknadsföring och representation i samband med påverkanskommunikation separat i rätt storleksklass enligt följande:

  • under 1 000 euro

  • 1 000–4 999 euro

  • 5 000–9 999 euro

  • 10000–24 999 euro

  • 25000–49 999 euro

  • 50000–99 999 euro

  • 100000–199 999 euro

  • 200000–299 999 euro

  • 300000–399 999 euro

  • 400 000–500 000 euro eller

  • över 500 000 euro.

Ikraftträdande

Denna föreskrift träder i kraft den 13 december 2024.

Föreskrift i PDF-format.

Promemoria om föreskrift i PDF-format.