Hur anmäler man ekonomiska uppgifter
De ekonomiska uppgifterna om påverkanskommunikation eller rådgivning inom påverkanskommunikation anmäls en gång om året. Uppgifterna lämnas i samband med verksamhetsanmälan under anmälningsperioden juli–augusti. Ekonomiska uppgifter anmäls till öppenhetsregistret för första gången i juli–augusti 2026.
De ekonomiska uppgifterna lämnas retroaktivt för föregående kalenderår under anmälningsperioden juli–augusti. Uppgifterna gäller alltid ett helt kalenderår, så ett villkor för lämnande av uppgifter är att den anmälningsskyldige har varit registrerad i öppenhetsregistret i åtminstone ett kalenderår.
De ekonomiska uppgifterna ger kompletterande information om de ekonomiska resurser som organisationerna använder för att påverka riksdagen och ministerierna. I de ekonomiska uppgifterna anmäls endast påverkanskommunikation eller rådgivning inom påverkanskommunikation som hör till tillämpningsområdet för lagen om öppenhetsregistret. I praktiken anmäls alltså de ekonomiska uppgifterna om den verksamhet som den anmälningsskyldige har anmält i sina verksamhetsanmälningar. Om en registrerad organisations påverkanskommunikation har varit småskalig under föregående kalenderår, ska de ekonomiska uppgifterna om påverkanskommunikationen ändå skickas in, trots att man inte specificerar teman för den småskaliga påverkanskommunikationen i verksamhetsanmälningarna.
De ekonomiska uppgifterna om påverkanskommunikation och rådgivning inom påverkanskommunikation anmäls oberoende av företagshemligheter. De ekonomiska uppgifterna ska anmälas också i samband med anmälan om avregistrering, om de inte har anmälts för föregående kalenderår innan dess.
De ekonomiska uppgifterna anmäls inte om man under föregående kalenderår inte alls har bedrivit påverkanskommunikation eller rådgivning inom påverkanskommunikation eller haft kontakter utanför en kundrelation enligt lagen om öppenhetsregistret. Anvisningen grundar sig på lagen om öppenhetsregistret (430/2023) och Statens revisionsverks preciserande föreskrift om bildande av ekonomiska uppgifter. Föreskriften trädde i kraft den 13 december 2024. Du kan läsa föreskriften och motiveringspromemorian till föreskriften här.
Ekonomiska uppgifter anmäls till öppenhetsregistret för första gången i juli–augusti 2026. Uppgifterna gäller påverkanskommunikation eller rådgivning inom påverkanskommunikation under kalenderåret 2025. I fortsättningen lämnas de ekonomiska uppgifterna årligen.
Ekonomiska uppgifter som ska lämnas om påverkanskommunikation
De ekonomiska uppgifterna om påverkanskommunikation ska lämnas om den anmälningsskyldige har bedrivit sådan påverkanskommunikation som avses i lagen om öppenhetsregistret under föregående kalenderår. De ekonomiska uppgifterna om påverkanskommunikation omfattar
det totala antalet personer som under föregående kalenderår har deltagit i påverkanskommunikation och antalet årsverken som dessa använt för påverkanskommunikationen,
kostnadsbeloppen för sådan rådgivning inom påverkanskommunikation som skaffats som köpta tjänster och
utgifterna för marknadsföring och representation i samband med påverkanskommunikationen.
Totalt antal personer som deltagit i påverkanskommunikation
Till det totala antalet personer som deltagit i påverkanskommunikation räknas de som under det föregående kalenderåret har deltagit i den påverkanskommunikation som den anmälningsskyldige bedrivit och som har fått lön eller annan ekonomisk förmån för arbetet i fråga.
Med en anmälningsskyldigs påverkanskommunikation avses den påverkanskommunikation som den anmälningsskyldige har bedrivit under föregående kalenderår och som denne har anmält med en verksamhetsanmälan.
Till de personer som deltagit i påverkanskommunikation räknas de som deltagit i den egentliga kontakten till föremål för påverkanskommunikation. Till dessa personer kan utöver den anmälningsskyldiges anställda höra till exempel förtroendevalda, om de har fått lön eller någon annan ekonomisk förmån för arbetet i fråga.
Den anmälningsskyldige uppger det totala antalet personer som deltagit i påverkanskommunikation i verksamhetsanmälan. Om påverkanskommunikationen under föregående kalenderår inte alls har innefattat personer som har fått lön eller andra ekonomiska förmåner ska detta anmälas i verksamhetsanmälan.
Årsverken som använts för påverkanskommunikation
Till de årsverken som har använts för påverkanskommunikation räknas den totala arbetsinsatsen för de personer som ingår i det totala antalet personer som under föregående kalenderår har deltagit i den anmälningsskyldiges påverkanskommunikation.
De årsverken som de personer som ingår i det totala antalet har använt för påverkanskommunikation anmäls i verksamhetsanmälan sammanräknade i rätt storleksklass enligt följande:
under 1 årsverke
1–2.9 årsverken
3–4.9 årsverken
5–10 årsverken eller
över 10 årsverken.
Med ett årsverke avses den arbetsinsats som en person har använt för påverkanskommunikation i förhållande till en heltidsanställds arbetsinsats under ett kalenderår. Antalet årsverken som en person kan använda för påverkanskommunikation kan vara högst ett, vilket innebär att personer bedriver påverkanskommunikation på heltid.
Som arbetsinsats som använts för påverkanskommunikation betraktas allt arbete med anknytning till påverkanskommunikation som utförts av en anmälningsskyldig och som omfattas av tillämpningsområdet för lagen om öppenhetsregistret, till exempel alla uppgifter och åtgärder som hör till kontakterna inom påverkanskommunikation.
Den anmälningsskyldige uppskattar enligt sin bästa uppfattning den arbetsinsats som en person som deltagit i påverkanskommunikation har använt för arbetet i fråga i förhållande till en heltidsanställds arbetsinsats under kalenderåret.
Exempel 1: Den anmälningsskyldige har under föregående kalenderår haft fem heltidsanställda som alla har deltagit i den påverkanskommunikation som den anmälningsskyldige bedrivit. Var och en av dessa personer har använt 30 procent av sin arbetsinsats under kalenderåret till uppgifter som anknyter till påverkanskommunikation. De årsverken som den anmälningsskyldige använt för påverkanskommunikation är således sammanräknade: 0.3+0.3+0.3+0.3+0.3=1.5 årsverken. I verksamhetsanmälan anges: 1–2.9 årsverken.
Exempel 2: Den anmälningsskyldige har under föregående kalenderår haft en heltidsanställd och en förtroendevald som båda har deltagit i den påverkanskommunikation som den anmälningsskyldige bedrivit. Den heltidsanställda har använt 80 procent av sin arbetsinsats under kalenderåret till uppgifter som anknyter till påverkanskommunikation. Den förtroendevalda, som fått arvode för sitt arbete, har sporadiskt under föregående kalenderår utfört uppgifter som anknyter till påverkanskommunikation, och arbetsinsatsen motsvarar 5 procent av en heltidsanställds arbetsinsats under kalenderåret. De årsverken som den anmälningsskyldige använt för påverkanskommunikation är således sammanräknade 0.8+0.05=0.85 årsverken. I verksamhetsanmälan anges: under 1 årsverke.
Kostnadsbeloppen för sådan rådgivning inom påverkanskommunikation som skaffats som köpta tjänster
De anmälningsskyldiga som under föregående kalenderår har skaffat köpta tjänster för rådgivning inom påverkanskommunikation uppger kostnaderna i euro för de köpta tjänsterna. Kostnaderna ska uppges endast för sådana rådgivningstjänster som skaffats som köpta tjänster och som har samband med den anmälningsskyldiges påverkanskommunikation under föregående kalenderår.
Rådgivning inom påverkanskommunikation är sådan som näringsverksamhet bedriven verksamhet där påverkanskommunikation bedrivs för en klients räkning eller där en klient erbjuds stöd inom påverkanskommunikation. Rådgivning inom påverkanskommunikation kan vara till exempel planering av påverkanskommunikation, kommunikation eller verksamhet, kartläggning av intressentgrupper eller utnyttjande av en konsultaktörs kompetens och kontakter eller annan rådgivning som har samband med organisationens påverkanskommunikation.
Med rådgivning inom påverkanskommunikation som skaffats som köpta tjänster avses inte enbart service som benämns påverkansarbete eller rådgivning inom påverkanskommunikation. Köpta tjänster vars kostnader ska anmälas kan också vara till exempel tjänster inom kommunikation och marknadsföring, intern utveckling eller juridisk rådgivning, om de hänför sig till den anmälningsskyldiges påverkanskommunikation. Uppgifterna uppges i euro i verksamhetsanmälan.
Utgifterna för marknadsföring och representation i samband med påverkanskommunikationen
I verksamhetsanmälan uppges de utgifter för marknadsföring och representation i samband med påverkanskommunikation som uppkommit under föregående kalenderår. Marknadsföringsutgifter och representationsutgifter uppges separat i anmälan.
Det är fråga om sådana kostnader som hänför sig till marknadsföring och representation som har samband med den påverkanskommunikation som den anmälningsskyldige bedrivit året innan. Det väsentliga är att kostnaderna har uppkommit av påverkanskommunikation som har riktat sig mot sådana föremål för påverkanskommunikation som avses i lagen.
Utgifter för marknadsföring och representation som har samband med påverkanskommunikation kan uppstå i situationer där endast en del av de totala utgifterna riktas mot sådana föremål för påverkanskommunikation som avses i lagen om öppenhetsregistret. Sådana situationer kan vara till exempel tillställningar som den anmälningsskyldige ordnar i vilka även andra aktörer deltar förutom föremål för påverkanskommunikation, eller marknadsföringskampanjer som riktar sig även till andra aktörer förutom föremål för påverkanskommunikation. Då uppskattar den anmälningsskyldige enligt sin bästa uppfattning den andel av de totala kostnaderna som hänför sig till den påverkanskommunikation som den anmälningsskyldige bedriver. Om till exempel hälften av gästerna vid ett representationstillfälle som har samband med påverkanskommunikation är sådana föremål för påverkanskommunikation som avses i lagen, kan den anmälningsskyldige uppskatta att 50 procent av de totala kostnaderna för tillställningen är sådana utgifter för representation som avses i lagen om öppenhetsregistret.
I verksamhetsanmälan anmäls utgifter för marknadsföring och representation som har samband med påverkanskommunikation i rätt storleksklass enligt följande:
under 1 000 euro
1 000–4 999 euro
5 000–9 999 euro
10 000–24 999 euro
25 000–49 999 euro
50 000–99 999 euro
100 000–199 999 euro
200 000–299 999 euro
300 000–399 999 euro
400 000–500 000 euro eller
över 500 000 euro.
Marknadsföringsutgifter som har samband med påverkanskommunikation
Med marknadsföringsutgifter som har samband med påverkanskommunikation avses kostnader för anskaffning av marknadsföringsmaterial och marknadsföringstjänster som använts i den anmälningsskyldiges påverkanskommunikation. Med utgifter för marknadsföringsmaterial avses till exempel material för en marknadsföringskampanj som riktas mot föremål för påverkanskommunikation och som används i kontakten med föremålen.
Marknadsföringsutgifter som har samband med påverkanskommunikation kan vara till exempel:
Utgifter för reklam och kommunikationskampanjer, såsom planering och produktion av reklammaterial samt kommunikationskampanjer som inte har omfattats av avtal om rådgivning inom påverkanskommunikation.
Utgifter för evenemang och mässor, såsom deltagaravgifter, lokalhyror, presentationsställen, broschyrer och annat evenemangsmaterial.
Direktmarknadsföring till föremål för påverkanskommunikation, såsom e-postkampanjer och annan marknadsföring.
Köp av marknadsföringstjänster, såsom tjänster från reklambyråer samt annan konsultering i anslutning till innehållsproduktion när den har riktats mot föremål för påverkanskommunikation.
Sponsoravtal och samarbeten.
De exempel på marknadsföringsutgifter som presenteras ovan är riktgivande exempel på potentiella marknadsföringsutgifter för påverkanskommunikation och det är inte fråga om en uttömmande lista. Utgifterna kan vara utgifter som har samband med påverkanskommunikation enbart om de har hänfört sig till påverkanskommunikation som har riktats mot sådana föremål för påverkanskommunikation som avses i lagen.
Representationsutgifter som har samband med påverkanskommunikation
Representationsutgifter som har samband med påverkanskommunikation sammanställs från utgifter som anknyter till den anmälningsskyldiges påverkanskommunikation och som har uppkommit som resultat av gästfrihet eller annan uppmärksamhet gentemot föremål för påverkanskommunikation. Genom representation som har samband med påverkanskommunikation strävar man efter att främja den anmälningsskyldiges syften och intressen till exempel genom att skapa nya relationer eller upprätthålla befintliga relationer till föremål för påverkanskommunikation. Till representationsutgifter räknas alla utgifter som har uppkommit för representation som har samband med påverkanskommunikation. Representationsutgifter som har samband med påverkanskommunikation kan vara till exempel:
Utgifter för servering och måltider, såsom affärsluncher och affärsmiddagar eller kaffeservering i samband med möten.
Utgifter för tillställningar och evenemang, såsom utgifter för att ordna fester eller seminarier (t.ex. lokalhyror, cateringtjänster, utgifter för personer som uppträder).
Gåvor eller uppvaktningar som ges till föremål för påverkanskommunikation (t.ex. evenemangsbiljetter, gåvor, presentkort).
Representationsresor och tillhörande rese- och inkvarteringsutgifter.
Övriga representationsutgifter som har samband med påverkanskommunikation.
De exempel på representationsutgifter som presenteras ovan är riktgivande exempel på potentiella representationsutgifter för påverkanskommunikation och det är inte fråga om en uttömmande lista. Utgifterna kan vara utgifter som har samband med påverkanskommunikation enbart om de har hänfört sig till påverkanskommunikation som har riktats mot sådana föremål för påverkanskommunikation som avses i lagen.
Ekonomiska uppgifter som ska lämnas om rådgivning inom påverkanskommunikation
De ekonomiska uppgifterna om rådgivning inom påverkanskommunikation ska anmälas om en organisation har bedrivit rådgivning inom påverkanskommunikation under föregående kalenderår. De ekonomiska uppgifterna uppkommer endast av sådan rådgivning inom påverkanskommunikation som omfattas av tillämpningsområdet för lagen om öppenhetsregistret.
Som ekonomiska uppgifter om rådgivning inom påverkanskommunikation uppges omsättningen i euro för rådgivningen inom påverkanskommunikation under föregående kalenderår.
Med omsättning i euro för rådgivning inom påverkanskommunikation avses omsättningen för en anmälningsskyldigs rådgivning inom påverkanskommunikation som omfattas av tillämpningsområdet för lagen om öppenhetsregistret och som den anmälningsskyldige har anmält i verksamhetsanmälan. Den anmälningsskyldige ska således särskilja omsättningen för rådgivning inom påverkanskommunikation från den övriga omsättningen.
Om organisationen utöver rådgivning inom påverkanskommunikation har bedrivit påverkanskommunikation, ska den också anmäla ekonomiska uppgifter om påverkanskommunikationen.