Första året med öppenhetsregistret – de som bedriver påverkanskommunikation har förbundit sig till öppenhet

Nyhet

Under öppenhetsregistrets första verksamhetsår rapporterade aktörer som bedriver påverkanskommunikation för första gången om sitt påverkansarbete. Revisionsverket erbjöd de anmälningsskyldiga stöd i många former.

Finland införde ett öppenhetsregister som första nordiska land i början av 2024. I slutet av mars hade 770 aktörer som bedriver påverkanskommunikation eller som ger råd till sina klienter om påverkanskommunikation anmält sina uppgifter till registret. Statens revisionsverk är registeransvarig.

Under våren ordnade revisionsverket ett presentationsevenemang och webbinarier för att underlätta registreringen av de anmälningsskyldigas uppgifter och inlämnandet av verksamhetsanmälningar. Under ett separat evenemang fick också journalister mer information om registrets verksamhet.

”I våra utbildningar har vi mött tusentals aktörer som är intresserade av öppenhetsregistret. Vid dessa möten har det blivit klart att de som bedriver påverkanskommunikation har förbundit sig till öppenhet. De anmälningsskyldiga har gjort ett stort arbete för att möjliggöra den lagstadgade rapporteringen", berättar tillsynschef Jonna Carlson.

Registreringarna pågick i jämn takt hela året och fram till mitten av november var antalet registrerade aktörer redan nästan 1 100. Teamet för öppenhetsregistret vid revisionsverket bistod hela året i användningen av registret och svarade aktivt på frågor via olika kanaler.

Livlig rådgivning under anmälningsperioden

Delegationen för öppenhetsregistret utarbetade rekommendationer om god intressebevakningssed. Rekommendationerna publicerades i juni. En grupp organisationer som bedriver påverkanskommunikation har förbundit sig till dem. Anmälningsperioden för den första rapporteringsperioden inleddes i början av juli och representanter för öppenhetsregistret diskuterade också påverkanskommunikationens effekter på samhället på Finlandsarenan.

Den första anmälningsperioden och kontakterna i anslutning till den höll teamet för öppenhetsregistret sysselsatt i juli och augusti. I slutet av augusti hade cirka 800 anmälningsskyldiga lämnat in sin verksamhetsanmälan. Medierna lyfte fram de flitigaste lobbyisterna och föremålen för påverkanskommunikation, men nyhetsrapporteringen var faktabaserad och saklig.

Under hösten och vintern ordnas webbinarier för de anmälningsskyldiga i anslutning till den kommande rapporteringsperioden och de ekonomiska uppgifterna om påverkanskommunikation.


Följande anmälningsperiod inleds den 1 januari 2025 och från och med årsskiftet ska de anmälningsskyldiga också följa upp de resurser som de använder för sin påverkanskommunikation. Rapporteringen av ekonomiska uppgifter om påverkanskommunikationen 2025 sker för första gången i juni 2026.