Avoimuusrekisterin esittely

Avoimuusrekisteri tekee valtiotason päätöksentekoa avoimemmaksi.

Avoimuusrekisterin tavoitteena on parantaa eduskunnan ja ministeriöiden päätöksenteon avoimuutta. Avoimuusrekisteri tekee näkyvämmäksi päätöksentekoon liittyvää epävirallista vaikuttamistoimintaa, jota tehdään virallisten työryhmien ja kuulemisten kuten lausuntokierrosten ja valiokuntakuulemisten ulkopuolella. Rekisterin avulla pyritään myös torjumaan epäasiallista vaikuttamista valtiotason toimijoihin.

Avoimuusrekisteri vahvistaa hallinnon avoimuutta usealla tavalla:

  • epävirallinen, verkostomainen ja suhdetoimintaan liittyvä yhteydenpito, josta ei välttämättä synny asiakirjaa, tulee avoimuusrekisterin myötä julkisemmaksi

  • tietopyyntöjen tekeminen viranomaisten suhdetoiminnasta helpottuu, sillä avoimuusrekisterin tietojen perusteella tietopyynnöt on aiempaa helpompaa kohdistaa oikeaan asiakirja-aineistoon

  • poliittisten päätöksentekijöiden ja näiden avustajien toiminta tulee julkisemmaksi, mikä parantaa kansalaisten mahdollisuutta seurata poliittisen päätöksenteon ympärillä käytävää vuoropuhelua.

Avoimuusrekisteriin ilmoitetaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistuvasta pitkäjänteisestä ja suunnitelmallisesta vaikuttamistoiminnasta eli lobbaamisesta sekä sen neuvonnasta. Vaikuttamistoiminta ja sen neuvonta on yhteydenpitoa, jolla pyritään vaikuttamaan asiaan tai päätöksentekoon edistämällä tiettyä etua tai tavoitetta.

Avoimuusrekisteristä säädetään avoimuusrekisterilaissa, joka hyväksyttiin Suomessa keväällä 2023. Avoimuusrekisterin verkkopalvelu toimii osoitteessa avoimuusrekisteri.fi. Rekisterin tietoja voivat selata niin kansalaiset, tutkijat kuin toimittajatkin.

Miten avoimuusrekisteri toimii?

Ilmoitusvelvolliset tekevät itse ilmoitukset avoimuusrekisteriin harjoittamastaan vaikuttamistoiminnasta ja sen neuvonnasta.

Avoimuusrekisterin verkkopalvelu koostuu kahdesta osasta: kaikille julkisesta verkkosivusta ja ilmoitusvelvollisille suunnatusta asiointipalvelusta, jossa ilmoitukset tehdään. Julkisilla verkkosivuilla voi selailla tehtyjä rekisteröinti- ja toimintailmoituksia sekä lukea taustatietoa, ohjeita ja uutisia.

Kirjautuminen, rekisteröinti ja toimintailmoitukset

Avoimuusrekisterin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista Suomi.fi-tunnuksilla. Henkilöllä, joka ilmoittaa organisaation puolesta vaikuttamistoiminnasta tai sen neuvonnasta, on oltava oikeudet ilmoittaa tietoja organisaation puolesta. Tämä tapahtuu antamalla valtuutus Suomi.fi-palvelun Valtuudet-osiossa. Lue tarkemmat ohjeet valtuuttamisesta tästä.

Avoimuusrekisteriin kirjaudutaan osoitteessa avoimuusrekisteri.fi. Ensimmäisellä kerralla organisaatio on rekisteröitävä avoimuusrekisterin käyttäjäksi.

Toimintailmoitus on tehtävä kahdesti vuodessa. Myös vaikuttamistoiminnan muutoksista ja lopettamisesta pitää ilmoittaa avoimuusrekisterissä.

Rekisteröinti

Rekisteröinti-ilmoituksessa ilmoitetaan organisaation perustiedot kuten y-tunnus, toiminimi, päätoimiala ja yleiskuvaus toiminnasta. Rekisteröinti on tehtävä viimeistään vaikuttamistoiminnan eli lobbauksen tai sen neuvonnan aloittamispäivänä.

Täältä löydät ohjeen rekisteröinti-ilmoituksen tekemiseen.

Toimintailmoitus

Toimintailmoitus tehdään kahdesti vuodessa: tammi–kesäkuun vaikuttamistoiminta ilmoitetaan heinä–elokuussa ja heinä–joulukuun toiminta tammi–helmikuussa.

Toimintailmoituksessa ilmoitetaan yhteydenpidon aiheet, vaikuttamistoiminnan kohteet ja yhteydenpitotavat. Lobbauksen neuvonnan osalta ilmoitetaan myös asiakas, jolle työ tehdään. Avoimuusrekisteri on aihelähtöinen eli vaikuttamistoiminnan tiedot ilmoitetaan aiheen aiheittain siten, että ilmoituksesta käy ilmi kunkin aiheen osalta yhteydenpidon kohteet ja pääasialliset yhteydenpitotavat.

Vuodesta 2026 alkaen ilmoitusvelvolliset ilmoittavat toimintailmoituksessa myös edellisen vuoden vaikuttamistoiminnan taloudelliset tiedot. Taloudelliset tiedot sisältävät vaikuttamistoimintaan osallistuneiden henkilöiden kokonaismäärän ja näiden vaikuttamistoimintaan käyttämät henkilötyövuodet, ostopalveluina hankitun vaikuttamistoiminnan neuvonnan kustannukset sekä vaikuttamistoimintaan liittyvät markkinointi- ja edustamiskulut. Vaikuttamistoiminnan neuvonnan osalta ilmoitetaan vaikuttamistoiminnan neuvonnan liikevaihto.

Taloudelliset tiedot ilmoitetaan vuosittain heinä–elokuun ilmoituksessa.


Vaikuttamistoiminnan ilmoituskaudet ovat tammi-helmikuussa ja heinä-elokuussa. Tällöin jätetään toimintailmoitus edeltäviltä kuudelta kuukaudelta (tammi-kesäkuulta tai heinä-joulukuulta). Taloudelliset tiedot ilmoitetaan kerran vuodessa heinä-elokuun ilmoituskauden aikana.

Kuvio 1. Avoimuusrekisterin toimintailmoitusten vuosikello vuodesta 2025 alkaen. Taloudelliset tiedot ilmoitetaan ensimmäisen kerran vuonna 2026.