Miten vaikuttamistoiminnasta ilmoitetaan

Vaikuttamistoiminnasta ilmoitetaan avoimuusrekisterin sähköisessä järjestelmässä tehtävällä toimintailmoituksella. Toiminnasta ilmoitetaan yksi aihe kerrallaan. Jokaiseen aiheeseen liitetään vaikuttamistoiminnan kohteet ja yhteydenpidon tavat. Rekisteröityneen organisaation on tehtävä aina toimintailmoitus, jolla kerrotaan vaikuttamistoiminnan laajuus.

Avoimuusrekisteriin ilmoitetaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistuvasta, pitkäjänteisestä ja suunnitelmallisesta vaikuttamistoiminnasta. Toiminnasta ilmoitetaan kaksi kertaa vuodessa. Tammi–kesäkuun vaikuttamistoiminnasta ilmoitetaan heinä–elokuun ilmoituskaudella. Heinä–joulukuun vaikuttamistoiminnasta ilmoitetaan tammi–helmikuussa.

Lue, mistä toiminnasta ilmoitetaan avoimuusrekisteriin.

Avoimuusrekisteriin on kerättävä seuraavat tiedot:

1. Aihe(et), josta organisaatio vaikuttaa.

2. Jokaiseen aiheeseen on liitettävä kohteet, joihin aiheesta on vaikutettu. Kohteet ilmoitetaan tällä sivulla ilmoitetulla tarkkuustasolla.

3. Jokaiseen henkilöön on liitettävä pääasiallinen yhteydenpidon tapa.

Yhteydenpitotapoja ovat:

  • Sähköposti tai muu kirjeenvaihto

  • Verkkotapaaminen

  • Tapaaminen tai vierailu

  • Puhelinsoitto

  • Tekstiviesti, pikaviesti tai sosiaalisen median yksityisviesti

  • Muu, mikä?

Organisaatio voi kerätä tiedot haluamallaan tavalla, ja ne raportoidaan rekisteriin kaksi kertaa vuodessa. Tietojen keräämiseen voi käyttää esimerkiksi valmista Excel-pohjaa:

Lataa tästä.

Tiedoston saa avattua myös esimerkiksi Googlen ohjelmistoon lataamalla Excelin ja tuomalla sen Googlen taulukkotyökaluun. Taulukko ohjaa keräämään avoimuusrekisteriin tarvittavat tiedot, mutta sen avulla ei suoraan saa siirrettyä tietoja avoimuusrekisteriin.

Aiheen ilmoittaminen

Vaikuttamistoiminnasta ilmoitetaan avoimuusrekisteriin aiheittain.

Vaikuttamisen aihe ilmoitetaan joko vapaamuotoisesti tai viittaamalla hankenumeroon.

Vapaamuotoiselle aiheelle on varattu 50–600 merkkiä. Kuvaa ilmoituksessa lyhyesti ja selkeästi mutta silti mahdollisimman tarkasti, mihin asiaan, hankkeeseen, lainsäädäntöön, budjettiin tai muuhun vastaavaan on pyritty vaikuttamaan. Vaikuttamisen aihe on siis mikä tahansa asia, jonka osalta organisaatio on vaikuttanut. Hyvästä aiheesta käy selkeästi ilmi, mistä aiheesta organisaatio on vaikuttanut. Suosittelemme välttämään liian ylätason aiheita.

Aihe tulee ilmoittaa suomeksi tai ruotsiksi.

Jos vaikuttaminen on kohdistunut viralliseen hankkeeseen, voit viitata siihen suoraan virallisella valtioneuvoston hankenumerolla, jolloin vapaamuotoista selitettä ei tarvita.

Avoimuusrekisteri ei ole tapaamispäiväkirja eli vaikuttamisen aiheen tai kohteiden yhteydessä ei ilmoiteta, milloin ja montako kertaa kyseistä henkilöä on tavattu.

Aiheen kohdalla ilmoitetaan kaikki vaikuttamisen kohteina olevat henkilöt sekä yhteydenpidon tavat. Lue täältä lisätietoa vaikuttamisen kohteista.

Pienimuotoinen vaikuttamistoiminta

Pienimuotoisella vaikuttamistoiminnalla tarkoitetaan yhden kalenterivuoden aikana harjoitettavaa vaikuttamistoimintaa, jossa yhteydenpito sisältää yhteensä enintään viisi yksittäistä yhteydenottoa yhteen tai useampaan vaikuttamistoiminnan kohteeseen. Käytännössä yhteydenpito voi kohdistua joko viisi kertaa samoihin kohteisiin tai sitten yhteydenpito voi jakaantua eri kohteiden välille. Keskeistä on, ettei yhteydenottokertoja ole yhteenlaskettuna yli viittä.

Pienimuotoista vaikuttamistoimintaa harjoittavan toimijan ei tarvitse rekisteröityä avoimuusrekisteriin. Kun toiminta ylittää pienimuotoisuuden rajan eli käsittää yli viisi yhteydenottokertaa vuodessa, toimijan on rekisteröidyttävä avoimuusrekisteriin.

Viiteen yhteydenottoon lasketaan mukaan koko organisaation tekemät yhteydenotot kaikkiin vaikuttamistoiminnan kohteisiin. Pienimuotoisuus ei siis tarkoita sitä, että jokaiseen kohteeseen voi olla viisi yhteydenottoa, vaan viiteen yhteydenottoon lasketaan mukaan kaikkiin kohteisiin kohdistuneet yhteydenotot. Yhdeksi yhteydenottokerraksi lasketaan esimerkiksi yksittäinen puhelinkeskustelu, tapaaminen tai sähköpostiviesti. Yksittäisellä yhteydenotolla, kuten sähköpostilla, voi kuitenkin olla useita eri vastaanottajia eri organisaatioista. Silti se lasketaan yhdeksi yhteydenotoksi.

Organisaation vaikuttamistoiminnan laajuus voi vaihdella vuosittain. Jos organisaatio on aiemmin rekisteröitynyt avoimuusrekisteriin ja ilmoittanut vaikuttamistoiminnastaan, mutta jonain vuonna vaikuttamistoiminta onkin pienimuotoista eli yhteydenotot jäävät kalenterivuoden aikana enintään viiteen kertaan, ei vaikuttamistoiminnan aiheita ja kohteita eritellä avoimuusrekisteriin. Rekisterissä olevan organisaation on kuitenkin käytävä rekisterissä ilmoittamassa vaikuttamistoimintansa laajuus toimintailmoituksella.

Jos rekisterissä olevan organisaation vaikuttamistoiminta jää kalenterivuoden aikana pienimuotoiseksi, voi olla hyvä arvioida, pysyykö vaikuttamistoiminta laajuus jatkossakin pienimuotoisena. Jos vaikuttamistoiminta on jatkuvasti pienimuotoista, avoimuusrekisteristä voi poistua tekemällä poistumisilmoituksen.

Tarkennus pienimuotoisen vaikuttamistoiminnan ilmoittamiseen

Avoimuusrekisterilain mukaan pienimuotoinen toimija (enintään viisi yhteydenottoa kalenterivuodessa) ei ole velvollinen ilmoittamaan vaikuttamistoimintansa aiheita ja kohteita avoimuusrekisteriin. Rekisteröitynyt organisaatio on kuitenkin velvollinen toimintailmoituksella ilmoittamaan, onko se harjoittanut vaikuttamistoimintaa.

Jos vaikuttamistoiminta on ollut pienimuotoista tammi–kesäkuussa, ilmoitetaan heinä–elokuun toimintailmoituksella toiminnan laajuudeksi enintään viisi yhteydenottoa.

Seuraavalla ilmoituskaudella tammi–helmikuussa toimijan on tarkasteltava koko kalenterivuoden vaikuttamistoimintaa ja raportoitava sen laajuus.

Jos koko kalenterivuonna yhteydenotot ovat jääneet enintään viiteen, ilmoitetaan laajuudeksi enintään viisi yhteydenottoa.

Jos koko kalenterivuonna on ylittynyt viisi yhteydenottoa, on organisaation ilmoitettava vaikuttamistoiminnan aiheet ja kohteet koko vuoden osalta.

Ensimmäisen toimintailmoituksen tekeminen

Ilmoitusvelvollisen on rekisteröidyttävä viimeistään vaikuttamistoiminnan tai vaikuttamistoiminnan neuvonnan aloittamispäivänä.

Ensimmäinen toimintailmoitus tehdään rekisteröinti-ilmoituksen antamisen jälkeisenä seuraavana ilmoituskautena. Mikäli rekisteröinti-ilmoitus on tehty esimerkiksi 1.9., eli kesken heinäkuun ja joulukuun välistä raportointijaksoa, ensimmäinen toimintailmoitus tehdään seuraavan vuoden tammikuussa alkavan ilmoituskauden aikana. Tällöin toimintailmoitus koskee rekisteröinti-ilmoituksen tekemispäivän (1.9.) ja käynnissä olevan raportointijakson viimeisen päivän (31.12.) välistä aikaa.

Miten toimintailmoitus tehdään


Lataa ohje PDF-muodossa tästä.

Vaikuttamistoiminnasta ilmoitetaan avoimuusrekisterin asiointipalvelussa. Toimintailmoituksen organisaation puolesta voi tehdä henkilö, jolla on siihen tarvittavat valtuudet. Ennen toimintailmoituksen tekemistä organisaatiolla on oltava tehtynä rekisteröinti-ilmoitus.

Tietoja voi ilmoittaa vain ilmoituskauden ollessa auki. Ilmoituskausi on auki kahden kuukauden ajan heinä–elokuussa ja tammi–helmikuussa. Viimeisintä toimintailmoitusta voi muokata ja täydentää vapaasti koko ilmoituskauden ajan.

Ilmoitusta voi täyttää yksi henkilö kerrallaan.

1. Asiointipalvelu

1. Kirjaudu avoimuusrekisteriin. Tarkemmat ohjeet kirjautumiseen löydät täältä.

2. Jos ilmoituskausi on auki tai ilmoitus kaudelle on vielä tekemättä, asiointipalvelun etusivulla näkyy ”Tee toimintailmoitus” -painike. Napsauta sitä.

Jos organisaation rekisteröinti-ilmoitus on tehty ilmoituskauden ollessa auki, järjestelmä ei automaattisesti avaa ilmoitusta täytettäväksi, sillä se tulkitsee ilmoitusvelvollisuuden alkavan seuraavasta jaksosta. Jos organisaation tulee kuitenkin täyttää ilmoitus meneillään olevalle kaudelle, ilmoitus avataan manuaalisesti täytettäväksi. Ota yhteyttä rekisterinpitäjään (avoimuusrekisteri@vtv.fi).

Kuva 1. Asiointipalvelun vasemmasta reunasta löydät asiointipalvelun valikon. Omat toimintailmoitukset -otsikon alta näet organisaatiosi tekemät toimintailmoitukset. Omat perustiedot -otsikosta pääset katselemaan ja muokkaamaan rekisteröinti-ilmoituksen tietoja, kuten yleiskuvausta ja annettuja sähköpostiosoitteita.

2. Ilmoita vaikuttamistoiminnan laajuus

1. Tee toimintailmoitus -painikkeesta avautuu ilmoitusnäkymä. Ilmoituksen tekeminen aloitetaan valitsemalla vaikuttamistoiminnan laajuus raportointijakson aikana harjoitetun vaikuttamistoiminnan määrän mukaan. Raportointijaksot ovat tammi-kesäkuu ja heinä-joulukuu.

Kuva 2. Ilmoitusnäkymä. Ensiksi valitaan vaikuttamistoiminnan laajuus. Ilmoita aihe -painike tulee näkyviin valittuasi laajuuden, ja jos sinun tulee kertoa vaikuttamistoiminnan aiheet.

Aika, jolta vaikuttamistoiminta ilmoitetaan, voi kuitenkin vaihdella aiempien valintojen (pienimuotoisuus) mukaan siten, että aiheet kerrotaan puolelta vuodelta tai koko vuodelta kerralla. Järjestelmä ilmoittaa, miltä ajalta toiminnasta kerrotaan. Tarkista aina, mitä raportointijaksoa järjestelmä näyttää, ja täytä lomake sen mukaan.

Vaikuttamistoiminnan aiheet eritellään vain, jos vaikuttamistoiminta on ylittänyt 5 yhteydenottoa vuodessa.

2.1. Vaikuttamistoiminnan laajuuden vaihtoehdot ovat:
  • ”Enemmän kuin 5 yhteydenottoa tai toiminta on ollut vaikuttamistoiminnan neuvontaa"

    • Valitse, jos organisaatiosi on ollut yhteydessä vaikuttamistoiminnan kohteisiin yli viisi kertaa raportointijakson aikana. Saat täytettäväksesi koko toimintailmoituksen eli ilmoita vaikuttamistoimintasi aiheet.

  • ”Enintään 5 yhteydenottoa”

    • Valitse, jos organisaatiosi on ollut yhteydessä vaikuttamistoiminnan kohteisiin enintään viisi kertaa raportointijakson aikana.

    • Jos järjestelmä ei pyydä täyttämään aiheita, lisää sähköpostiosoitteet (1–4 kpl), joihin haluat saada ilmoituksen vastaanottokuittauksen ja julkaise ilmoitus. Sähköpostiosoitteita ei julkaista. Olet tehnyt ilmoituksen ja voit kirjautua ulos avoimuusrekisteristä.

  • ”Ei lainkaan yhteydenottoja”

    • Valitse, jos organisaatiosi ei ole ollut lainkaan yhteydessä vaikuttamistoiminnan kohteisiin raportointijakson aikana.

    • Lisää sähköpostiosoitteet (1–4 kpl), joihin haluat saada ilmoituksen vastaanottokuittauksen ja julkaise ilmoitus. Sähköpostiosoitteita ei julkaista. Olet tehnyt ilmoituksen ja voit kirjautua ulos avoimuusrekisteristä.

3. Ilmoita vaikuttamistoiminnan aiheet

1. Klikkaa "Ilmoita aihe” -painiketta (kuva 2).

2. Valitse vaikuttamistoiminnan tyypiksi ”Vaikuttamistoiminta”. Avautuu lomake, jossa kysytään vaikuttamistoiminnan aihe ja kohteet (kuva 2).

Huom. Vaikuttamistoiminnan neuvonta, asiakkaan puolesta tehtävä vaikuttamistoiminta sekä organisaation oma suhdetoiminta on tarkoitettu organisaatioille, jotka harjoittavat elinkeinona vaikuttamistoiminnan neuvontaa. Katso tarvittaessa erillinen ohje ”Miten ilmoitetaan vaikuttamistoiminnan neuvonnasta”.

Kuvan sisältö on kerrottu leipätekstissä.

Kuva 3. Lomake, jolla ilmoitetaan vaikuttamistoiminnasta. Vaikuttamistoiminnasta kerrotaan aihe ja toiminnan kohteet. Kohteisiin linkitetään myös yhteydenpitotapa. Poistu tallentamatta -painikkeesta kyseisen aiheen tiedot eivät tallennu ilmoitukselle. Aiemmin lisätyt aiheet säilyvät.

3. Ilmoita aihe valitsemalla joko Oma aihe tai Virallinen hanke:

Oma aihe

  • Syötä yksi aihe, jonka tiimoilta organisaatiosi on tehnyt vaikuttamistyötä. Jos kyseessä on organisaation itse määrittelemä aihe, valitse ”Oma aihe”.

  • Kuvaile mahdollisimman tarkasti 50–600 merkillä aihe, jota vaikuttamistoiminta on koskenut. Tekstikenttä tarkistaa, että kentässä on vähintään 50 merkkiä

  • Tekstikenttä tarkistaa, että kentässä on vähintään 50 merkkiä.

Virallinen hanke

  • Jos vaikuttamistoiminta on liittynyt valtioneuvoston viralliseen hankkeeseen, valitse ”Virallinen hanke”. Lomake hakee hankkeen nimen hankeikkunasta hankenumerolla. Syötä hakukenttään hankkeen hankenumero kokonaisena ja napsauta suurennuslasia tai paina Enter. Napsauta hankkeen nimeä lisätäksesi se ilmoitukselle. Hankenumeron kirjainten tulee olla kirjoitettu isolla, jotta haku toimii oikein.

Kuva 4. Virallisen hankkeen lisääminen ilmoitukselle.

Vaikuttamistoiminnan kohteiden ja yhteydenpidon tavan lisääminen

4. Lisää ne vaikuttamistoiminnan kohteet, joihin aiheesta on vaikutettu napsauttamalla Lisää vaikuttamistoiminnan kohteita -painiketta. Painikkeesta avautuu uusi ikkuna, jossa on taulukkoon koottuna kaikki avoimuusrekisterilain mukaiset vaikuttamistoiminnan kohteet (Kuva 5).

Avoimuusrekisteriin ilmoitetaan kohteiden osalta organisaatio, osasto ja yksikkö. Kaikkia toimintoja, ryhmiä tai muita organisoitumisen muotoja ei siten löydy listauksesta. Tällöin yhteydenpidon kohde ilmoitetaan osaston tai ministeriön tarkkuudella. Pääsääntönä kohdetieto merkitään tarkimmalle mahdolliselle tasolle. Jos havaitset, että listauksessa on virheitä tai jokin kohde puuttuu, otathan yhteyttä avoimuusrekisteri@vtv.fi. Ilmoitukselle ei voi lisätä kohteita vapaasti kirjoittamalla.

Kuva 5. Kohteiden lisääminen. Kuvaan merkitty 1. Valitse kaikki -painike. 2. Hakukentät. 3. Yhteydenpidon tavat. 4. Sulje ja Lisää aiheelle -painikkeet.

5. Etsi taulukosta oikeat kohteet suodattamalla tulosta organisaation, osaston, yksikön, nimikkeen tai nimen avulla. Valitse kerralla vain ne kohteet, joihin on vaikutettu samalla tavalla. Liitä niihin sitten yksi tai useampi yhteydenpidon tapa ja napsauta ”Lisää”.

6. Kohteiden lisäämisen ikkuna ei sulkeudu, vaan voit lisätä samalle aiheelle lisää kohteita, joihin on oltu yhteydessä toisella tapaa ja lisätä nekin napsauttamalla ”Lisää”.

7. Kun olet lisännyt kaikki kohteet, napsauta ”Sulje”. Palaat aiempaan näkymään, jossa lisätyt kohteet näkyvät taulukossa (kuva 6).

Kuva 6. Saat halutessasi poistettua kaikki kohteet ”Poista kaikki kohteet”-painikkeesta tai yksittäisen kohteen painamalla kohteen perässä olevaa raksia.

Aiheen lisääminen ilmoitukselle

8. Lisää valmis aihe ilmoitukselle napsauttamalla ”Lisää aihe ilmoitukselle” -painiketta. Painike sijaitsee lomakkeen alareunassa.

Kuva 7. Poistu tallentamatta (täytetyn aiheen tietoja ei lisätä ilmoitukselle) ja Lisää aihe ilmoitukselle -painikkeet.

Painamalla Poistu tallentamatta -painiketta poistut aiheen lisäämisestä, eikä kyseinen aihe tallennu ilmoitukselle. Kaikki aiemmin lisätyt aiheet säilyvät ilmoituksella.

9. Aiheen lisäämisen jälkeen voit valita, haluatko lisätä seuraavan aiheen kokonaan uutena aiheena (tyhjä lomake) vai edellisen aiheen pohjalta (edellisen aiheen kopion muokkaaminen). Voit myös sulkea aiheiden syötön, jos aiheita ei ole enempää tai haluat jatkaa myöhemmin.

Kuva 8. Voit lisätä seuraavan aiheen kokonaan uutena aiheena tai muokata kopiota juuri syöttämästäsi aiheesta. Kopiointi on kannattavaa, jos esimerkiksi kohteet ovat samat, mutta aihe eri.

10. Kun lopetat aiheiden syöttämisen, palaat takaisin Tee toimintailmoitus -sivulle. Antamasi aiheet on koottu taulukkoon (Kuva 9).

Kuva 9. Lisäämäsi aiheet näkyvät taulukossa Tee toimintailmoitus -sivulla. Aiheita voi tarkastella, muokata tai poistaa. Ilmoituksen voi tallentaa luonnoksena tai julkaista.

4. Toimintailmoituksen tallentaminen luonnoksena

Toimintailmoitusta ei tarvitse tehdä kerralla, vaan sen voi tallentaa luonnoksena ja jatkaa täyttämistä myöhemmin. Huomioi kuitenkin, ettei luonnosta voi tallentaa kesken aiheen syöttämisen, vaan aihe tulee tehdä ensin loppuun.

1. Napsauta ”Tallenna luonnos” -painiketta ”Tee toimintailmoitus” -sivulla (kuva 2). Järjestelmä tekee myös automaattisia tallennuksia, jolloin kaikki onnistuneesti lisätyt aiheet säilyvät toimintailmoituksella.

2. Voit kirjautua ulos avoimuusrekisteristä. Ilmoituksen täyttämistä voi jatkaa kuka tahansa, jolla on valtuudet asioida kyseisen organisaation puolesta avoimuusrekisterissä.

Muista julkaista luonnostilainen ilmoitus ennen ilmoituskauden päättymistä. Määräajan jälkeen julkaistu ilmoitus merkitään myöhästyneeksi.

5. Toimintailmoituksen julkaisu

Kun olet ilmoittanut kaikki organisaatiosi aiheet kyseisellä raportointijaksolla, voit julkaista toimintailmoituksen.

1. Lisää halutessasi ilmoitukselle sähköpostiosoite (1–4 kpl), johon haluat kuittauksen ilmoituksen julkaisusta. Kuittaus lähtee automaattisesti myös sähköpostiosoitteisiin, jotka on annettu rekisteröinti-ilmoituksella.

2. Julkaise toimintailmoitus napsauttamalla ”Julkaise” (kuva 6). Ilmoitus julkaistaan välittömästi avoimuusrekisterin julkisilla verkkosivuilla.

Huom. Ilmoituskauden päättymisen jälkeen julkaistut ilmoituksen merkitään myöhästyneiksi.

3. Jos huomaat virheen tai puutteen, voit vapaasti muokata toimintailmoitusta niin kauan kuin ilmoituskausi on auki. Ilmoituskauden sulkeutumisen jälkeen huomatuista muutostarpeista voi ilmoittaa rekisterinpitäjälle osoitteeseen avoimuusrekisteri@vtv.fi.

6. Toimintailmoituksen muokkaaminen

Toimintailmoituksen luonnosta voi muokata vapaasti, mutta myös julkaistua ilmoitusta voi muokata niin kauan kuin ilmoituskausi on auki. Ilmoituskauden sulkeutumisen jälkeen huomatuista muutostarpeista voi ilmoittaa rekisterinpitäjälle osoitteeseen avoimuusrekisteri@vtv.fi.

1. Kirjaudu avoimuusrekisterin asiointipalveluun.

2. Napsauta asiointipalvelun etusivulla painiketta ”Jatka toimintailmoitusta” tai ”Muokkaa toimintailmoitusta”. Painikkeen teksti riippuu siitä, onko toimintailmoitus tallennettu luonnoksena vai julkaistu.

3. Voit muokata ilmoittamiasi aiheita alla olevien ohjeiden mukaan.

Huom. Kun muokkaat jo julkaistua ilmoitusta, jokainen poistamasi, muokkaamaasi tai lisäämäsi aihe tulee suoraan vahvistuksen jälkeen julkiseksi (kuva 7). Ilmoituksesta luodaan jokaisen muokkauksen jälkeen uusi versio.

Aiheiden tarkastelu

Kuva 10. Kuvaan on merkitty ilmoitukselle lisätyn aiheen tarkasteluun ja muokkaamiseen liittyviä painikkeita.

Voit tarkastella lisättyjä aiheita taulukossa tai erillisessä katselunäkymässä, joka avautuu napsauttamalla mitä kohtaa vain aiheen rivistä.

Taulukossa näkyviä tietoja voi määritellä valitsemalla taulukon yläreunassa olevista vaihtoehdoista ne, joiden haluaa taulukossa näkyvän.

Aiheiden lisääminen

Saat lisättyä aiheita myös ilmoituksen julkaisun jälkeen Ilmoita aihe -painikkeesta.

Aiheen lisääminen tapahtuu samalla tavalla kuin ilmoitusta luodessa. Paina Ilmoita aihe -painiketta, ja ilmoita aihe kohdan 3 mukaisesti. Huomaathan, että jokainen muokkaustilassa lisätty aihe päivittyy julkiselle ilmoitukselle heti.

Aiheiden muokkaaminen

Voit avata aiheen muokattavaksi napsauttamalla rivin lopussa olevaa kynäikonia. Muokkausnäkymässä voit muokata kaikkia syöttämiäsi tietoja.

Aiheiden poistaminen

Poista aihe napsauttamalla aiherivin lopussa olevaa raksia ja vahvistamalla poisto.

Huomaathan, että jokainen lisätty aihe tallentuu ilmoitukselle automaattisesti. Jos siis haluat poistaa aiheen, sinun tulee erikseen poistaa se raksista, lomakkeelta poistuminen tallentamatta ei poista lisättyjä aiheita.

Kuva 11. Julkaistuun toimintailmoitukseen tehdyt muutokset julkaistaan heti vahvistusviestin jälkeen.

7. Toimintailmoituksen muokkaaminen kauden sulkeuduttua

Ilmoitusta voi tarvittaessa muokata myös ilmoituskauden sulkeuduttua. Rekisterinpitäjä avaa tällöin ilmoituksen erikseen muokattavaksi. Ota yhtyettä avoimuusrekisteri@vtv.fi ilmoituksen avausta varten. Ilmoitus avataan muokattavaksi tietyksi ajaksi.

1. Kun toimintailmoitus on avattu muokattavaksi, pääset muokkaamaan sitä kyseiseltä ilmoitukselta. Avaa sivupalkista Omat toimintailmoitukset. Napsauta sitä toimintailmoitusta, jonka olet pyytänyt muokattavaksi.

Kuva 12. Ilmoituksen muokkaaminen ilmoitusajan loputtua.

2. Kun olet avannut ilmoituksen, sivun alareunasta löytyy Muokkaa tietoja -painike. Painike avaa lomakkeen muokkaustilaan, ja voit muokata ilmoitusta luvun 6 mukaisesti. Pääset muokkaamaan ilmoitustasi annetun lisäajan puitteissa.

Kuva 13. Ilmoituksen muokkaaminen ilmoitusajan jälkeen tapahtuu Muokkaa tietoja -painikkeesta.

8. Ongelmatilanteet

Järjestelmä tallentaa automaattisesti ilmoitukselle jokaisen lisätyn aiheen. Mikäli ilmoituksen tallentaminen keskeytyy jostakin syystä, säilyvät lisätyt aiheet luonnoksella. Keskeneräistä aihetta ei saa tallennettua.

Järjestelmä ohjaa täyttämään tarvittavat tiedot. Jos jokin pakollinen kenttä puuttuu tai sen täyttämisessä on virhe, järjestelmä korostaa kentän punaisella ja kehottaa täydentämään.

Järjestelmässä on aikakatkaisu, joka turvallisuussyistä kirjaa käyttäjän tietyn ajan kuluttua ulos. Jos aikakatkaisu on tullut, aiheen lisääminen saattaa epäonnistua. Tällöin päivitä sivu ja kirjaudu uudestaan.

Mikäli tarvitset apua, ota yhteyttä rekisterinpitäjään avoimuusrekisteri@vtv.fi tai puhelimitse 09 4325888 (arkisin klo 10–14).