Miten rekisteröinti-ilmoitus tehdään
Avoimuusrekisterin käyttö aloitetaan tekemällä rekisteröinti-ilmoitus. Rekisteröinti-ilmoitus tehdään avoimuusrekisterin asiointipalvelussa, johon kirjaudutaan henkilökohtaisilla tunnuksilla. Ilmoituksen tekijä tarvitsee valtuudet asioida organisaation puolesta. Ulkomaalaisia organisaatioita koskeva ohjeistus löytyy sivun lopusta.
Valitsemasi evästeasetukset estävät YouTube-videoiden näyttämisen. Voit katsoa videon sallimalla kaikki evästeet.
Valtuudet asioida organisaation puolesta
Saat asiointivaltuudet avoimuusrekisteriin automaattisesti, jos sinut on kaupparekisterissä, yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä tai yhdistysrekisterissä nimetty:
toimitusjohtajaksi tai toimitusjohtajan sijaiseksi
elinkeinonharjoittajaksi
nimenkirjoitusoikeudelliseksi
yhdistyksen puheenjohtajaksi.
Jos käytät avoimuusrekisteriä organisaation puolesta muussa roolissa, pyydä asiointivaltuudet Suomi.fi-palvelun Valtuudet-osiossa. Tutustu tarkempiin ohjeisiin valtuuksien pyytämisestä.
Kirjautuminen avoimuusrekisteriin
1. Mene osoitteeseen avoimuusrekisteri.fi.
2. Napsauta oikeasta yläkulmasta ”Kirjaudu”-painiketta.
3. Tunnistaudu käyttämällä henkilökohtaista tunnistusvälinettäsi (pankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti).
4. Valitse organisaatio, jonka puolesta asioit avoimuusrekisterissä. Napsauta sitten ”Valitse ja siirry asiointipalveluun” -painiketta.
Huom. Jos palvelu ei tarjoa valittavaksesi oikeaa organisaatiota, sinulla ei luultavasti ole valtuuksia asioida kyseisen organisaation puolesta avoimuusrekisterissä. Lue lisää valtuuksista.
5. Kun olet kirjautunut avoimuusrekisteriin, voit tehdä rekisteröinti-ilmoituksen.
Rekisteröinti-ilmoituksen tekeminen
1. Kirjauduttuasi asiointipalveluun, napsauta asiointipalvelun etusivulta ”Tee rekisteröinti-ilmoitus” -painiketta.
2. Rekisteröinti-ilmoitukseen on haettu yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ) automaattisesti organisaatiosi perustiedot Y-tunnuksen perusteella. Näitä tietoja ovat toiminimi, lista aputoiminimistä, päätoimiala ja mahdolliset yhteystiedot.
Huom. YTJ:stä tulevia perustietoja ei voi päivittää avoimuusrekisterissä. Päivitä ne YTJ-palvelussa ja palaa sitten avoimuusrekisteriin. Kun avaat ilmoituksen uudelleen muokattavaksi, saat päivitetyt tiedot esiin.
3. Jos organisaatiollasi on aputoiminimiä, valitse listalta vaikuttamistoimintaan liittyvät aputoiminimet.
4. Kirjoita organisaation toiminnasta tiivis yleiskuvaus (enintään 400 merkkiä).
5. Ilmoita organisaation jäsenyydet kaikissa kotimaisissa ja ulkomaisissa vaikutustoimintaa harjoittavissa yhdistyksissä. Tällaisia yhdistyksiä ovat esimerkiksi keskitettyä edunvalvontaa tekevät yhdistykset, jotka toimivat usein ns. kattojärjestöinä.
Hae yhdistykset yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ) kirjoittamalla vähintään yhdistyksen nimen kolme ensimmäistä kirjainta ja napsauttamalla suurennuslasisymbolia. Valitse listalta oikea yhdistys. Jos oikeaa yhdistystä ei löydy, tarkista yhdistyksen virallinen nimi ja hae uudelleen. Jos yhdistystä ei vieläkään löydy, kirjoita yhdistyksen virallinen nimi, napsauta suurennuslasia ja valitse ”+ Lisää”.
Huom. Yhdistys on lisätty lomakkeelle oikein, kun se näkyy harmaalla korostettuna (ks. kuva alla). Tarvittaessa voit poistaa virheellisen valinnan nimen perässä olevasta ruksista.
Jos organisaatiollasi ei ole jäsenyyksiä vaikuttamistoimintaa harjoittavissa yhdistyksissä, valitse ”Ei jäsenyyksiä vaikuttamistoimintaa harjoittavissa yhdistyksissä”.
6. Syötä organisaatiosi yhteystiedot. Yhteystietoja ei julkaista verkkosivuilla.
Suosittelemme antamaan vähintään yhden sähköpostiosoitteen, jotta voimme lähettää kuittauksen onnistuneesta ilmoituksen jättämisestä sekä myöhemmin muistutusviestin ilmoituskauden avautumisesta ja toimintailmoituksen jättämisestä. Voit lisätä ilmoitukselle enimmillään neljä sähköpostiosoitetta napsauttamalla ”Lisää uusi”. Suosittelemme antamaan niiden henkilöiden sähköpostiosoitteet, jotka vastaavat avoimuusrekisterin käyttämisestä organisaatiossa.
Voit myös sähköpostin sijaan antaa vain postiosoitteen ja puhelinnumeron tai täyttää kaikki kentät.
Postiosoite annetaan muodossa: kadunnimi ja numero, postinumero ja kaupunki (Esimerkkikatu 1 A, 00200 Helsinki).
Puhelinnumeron voi syöttää maatunnuksen kanssa tai ilman.
7. Kun kaikki tähdellä merkityt tiedot on täytetty, voit julkaista ilmoituksen napsauttamalla sivun alareunassa ”Julkaise”-painiketta. Ilmoituksen tiedot yhteystietoja lukuun ottamatta julkaistaan välittömästi julkisella avoimuusrekisteri.fi-sivustolla. Ilmoitusvelvollinen vastaa tietojen oikeellisuudesta.
Huom. Voit myös tallentaa ilmoituksen luonnoksena ja jatkaa sen täyttämistä myöhemmin (ks. luku "Rekisteröinti-ilmoituksen tallennus luonnoksena")
8. Palvelu ilmoittaa, jos tiedoissa on puutteita tai vahvistaa, että rekisteröityminen onnistui. Vahvistusviesti onnistuneesta rekisteröitymisestä lähetetään kaikkiin rekisteröinti-ilmoituksessa annettuihin sähköpostiosoitteisiin.
9. Pääset katselemaan ja muokkaamaan rekisteröinti-ilmoituksen tietoja koska tahansa asiointipalvelussa kohdassa ”Omat tiedot”. Rekisteröinti-ilmoitus näkyy myös julkisessa avoimuusrekisteri.fi-palvelussa ilman kirjautumista.
10. Kun olet rekisteröinyt organisaatiosi avoimuusrekisteriin, voit jäädä odottamaan seuraavaa ilmoituskautta. Ilmoituskauden avauduttua pääset jättämään ilmoituksen organisaation vaikuttamistoiminnasta. Ilmoituskaudet ovat auki tammi–helmikuussa ja heinä–elokuussa.
Rekisteröinti-ilmoituksen tallennus luonnoksena
Tallenna rekisteröinti-ilmoitus luonnoksena, jos haluat tallentaa syöttämäsi tiedot ja jatkaa rekisteröitymistä myöhemmin. Luonnosta ei julkaista verkossa.
1. Napsauta sivun alareunasta ”Tallenna luonnos” -painiketta ja vahvista tallennus.
2. Voit kirjautua ulos avoimuusrekisteristä.
3. Kuka vain henkilöistä, joilla on organisaation asiointivaltuudet, voi jatkaa rekisteröitymistä kirjautumalla avoimuusrekisteriin.
4. Kirjauduttua palvelu ilmoittaa luonnostilassa olevasta rekisteröinti-ilmoituksesta ja kehottaa viimeistelemään sen. Pääset jatkamaan rekisteröintiä klikkaamalla ”Jatka rekisteröinti-ilmoitusta”.
5. Kun ilmoitus on valmis julkaistavaksi, napsauta sivun alareunasta Julkaise-painiketta ja vahvista julkaisu.
Julkaistun rekisteröinti-ilmoituksen katselu ja muokkaus
Voit katsella tai muokata julkaistun rekisteröinti-ilmoituksen tietoja asiointipalvelussa koska tahansa.
1. Kirjaudu avoimuusrekisteriin.
2. Jos haluat vain katsella tietoja, napsauta vasemmasta reunasta ”Omat tiedot”. Jos haluat siirtyä suoraan muokkaamaan tietoja, napsauta asiointipalvelun etusivulla laatikossa olevaa ”Muokkaa tietoja” -painiketta.
3. Muokkausnäkymässä voit muokata
aputoiminimen valintaa
yleiskuvausta toiminnasta
jäsenyyksiä vaikutustoimintaa harjoittavissa yhdistyksissä
yhteystietoja.
Muut tiedot tulevat yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ). Jos haluat päivittää niitä, päivitä ne YTJ:ssä. Palaa sitten avoimuusrekisteriin ja avaa rekisteröinti-ilmoitus muokattavaksi, jotta päivitykset siirtyvät avoimuusrekisteriin.
4. Tallenna muutokset napsauttamalla näytön alareunasta ”Tallenna muutokset” ja vahvista valintasi.
Uloskirjautuminen
1. Napsauta vasemmasta reunasta ”Kirjaudu ulos”.
Ulkomaisen organisaation asiointi avoimuusrekisterissä
Myös ulkomainen organisaatio, jolla ei ole suomalaista Y-tunnusta, voi rekisteröityä avoimuusrekisteriin. Kirjautuminen ja rekisteröinti tehdään kuitenkin hieman eri tavalla kuin suomalaisissa organisaatioissa.
Kirjautuminen ulkomaisen organisaation nimissä
1. Ennen rekisteröitymistä organisaatiossa on päätettävä, kuka tai ketkä henkilöt ovat vastuussa avoimuusrekisterin käytöstä organisaation puolesta.
2. Jos henkilöllä ei ole suomalaista henkilötunnusta, tämän tulee ottaa käyttöön ulkomaan kansalaisen tunnistuspalvelu Finnish Authenticator.
Henkilö rekisteröi itselleen ulkomaalaisen tunnisteen (UID) ja todentaa henkilöllisyytensä Finnish Authenticator -sovelluksessa. Henkilöllisyys todennetaan ottamalla kuva itsestä ja passista tai kansallisesta henkilöllisyystodistuksesta.
Onnistuneen UID-rekisteröitymisen ja henkilöllisyyden vahvistuksen jälkeen henkilö voi käyttää Finnish Authenticatoria avoimuusrekisteriin kirjautumiseen.
3. Organisaation on valtuutettava henkilö asioimaan puolestaan avoimuusrekisterissä. Valtuutus tehdään hakemuksella, johon tarvitaan joko valtuutettavan suomalainen henkilötunnus ja nimi tai ulkomaalaisen UID ja nimi. Katso tarkemmat tiedot vaatimuksista sekä toimintaohjeet valtuushakemuksen tekemiseen.
4. Valtuuksien saamisen jälkeen valtuutettu voi kirjautua avoimuusrekisteriin osoitteessa avoimuusrekisteri.fi suomalaisella henkilötunnuksella ja vahvalla tunnistusvälineellä tai Finnish Authenticator -tunnistuspalvelun kautta. Jälkimmäisessä tapauksessa kirjautumiseen tarvitaan UID tai sähköpostiosoite, salasana ja sovelluksesta saatava PIN-koodi.
Rekisteröityminen ulkomaisen organisaation nimissä
1. Kirjauduttuasi asiointipalveluun, napsauta etusivulla ”Tee rekisteröinti-ilmoitus” -painiketta.
2. Rekisteröinti-ilmoitukseen on automaattisesti täytetty organisaation yritystunniste. Syötä muut tiedot manuaalisesti. Aloita antamalla organisaation virallinen toiminimi, mahdolliset vaikuttamistoimintaan liittyvät aputoiminimet sekä päätoimiala. Aputoiminimet lisätään kirjoittamalla aputoiminimi ja napsauttamalla sitten Enteriä.
Huom. Yritystunnistetta, toiminimeä tai päätoimialaa ei voi muokata enää myöhemmin. Mahdolliset muutokset tulee ilmoittaa avoimuusrekisterin ylläpitäjälle osoitteeseen avoimuusrekisteri@vtv.fi.
3. Kirjoita organisaation toiminnasta tiivis yleiskuvaus (enintään 400 merkkiä).
4. Ilmoita organisaation jäsenyydet vaikutustoimintaa harjoittavissa yhdistyksissä. Tällaisia yhdistyksiä ovat esimerkiksi keskitettyä edunvalvontaa tekevät yhdistykset, jotka toimivat usein ns. kattojärjestöinä.
Hae yhdistykset yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ) kirjoittamalla vähintään yhdistyksen nimen kolme ensimmäistä kirjainta ja napsauttamalla suurennuslasisymbolia. Valitse listalta oikea yhdistys. Jos oikeaa yhdistystä ei löydy, tarkista yhdistyksen virallinen nimi ja hae uudelleen. Jos yhdistystä ei vieläkään löydy, kirjoita yhdistyksen virallinen nimi, napsauta suurennuslasia ja valitse ”+ Lisää”.
Huom. Yhdistys on lisätty lomakkeelle oikein, kun se näkyy harmaalla korostettuna (ks. kuva alla). Tarvittaessa voit poistaa virheellisen valinnan nimen perässä olevasta ruksista.
Jos organisaatiollasi ei ole jäsenyyksiä vaikuttamistoimintaa harjoittavissa yhdistyksissä, valitse ”Ei jäsenyyksiä vaikuttamistoimintaa harjoittavissa yhdistyksissä”.
5. Syötä organisaatiosi yhteystiedot. Yhteystietoja ei julkaista verkkosivuilla.
Suosittelemme antamaan vähintään yhden sähköpostiosoitteen, jotta voimme lähettää kuittauksen onnistuneesta ilmoituksen jättämisestä sekä myöhemmin muistutusviestin ilmoituskauden avautumisesta ja toimintailmoituksen jättämisestä. Voit lisätä ilmoitukselle enimmillään neljä sähköpostiosoitetta napsauttamalla ”Lisää sähköpostiosoite”. Suosittelemme antamaan niiden henkilöiden sähköpostiosoitteet, jotka vastaavat avoimuusrekisterin käyttämisestä organisaatiossa.
Voit myös sähköpostin sijaan antaa vain postiosoitteen ja puhelinnumeron tai täyttää kaikki kentät.
Postiosoite annetaan muodossa: kadunnimi ja numero, postinumero, kaupunki ja maa (Esimerkkikatu 1 A, 00200 Helsinki, Finland).
Puhelinnumeron voi syöttää maatunnuksen kanssa tai ilman.
6. Kun kaikki tähdellä merkityt tiedot on täytetty, voit julkaista ilmoituksen napsauttamalla sivun alareunassa ”Julkaise”-painiketta. Ilmoituksen tiedot yhteystietoja lukuun ottamatta julkaistaan välittömästi julkisella avoimuusrekisteri.fi-sivustolla. Ilmoitusvelvollinen vastaa tietojen oikeellisuudesta.
Huom. Voit myös tallentaa ilmoituksen luonnoksena ja jatkaa sen täyttämistä myöhemmin (ks. luku "Rekisteröinti-ilmoituksen tallennus luonnoksena")
7. Palvelu ilmoittaa, jos tiedoissa on puutteita tai vahvistaa, että rekisteröityminen onnistui. Vahvistusviesti onnistuneesta rekisteröitymisestä lähetetään kaikkiin rekisteröinti-ilmoituksessa annettuihin sähköpostiosoitteisiin.
8. Pääset katselemaan ja muokkaamaan rekisteröinti-ilmoituksen tietoja koska tahansa asiointipalvelussa kohdassa ”Omat tiedot”. Rekisteröinti-ilmoitus näkyy myös julkisessa avoimuusrekisteri.fi-palvelussa ilman kirjautumista.
Katso tarkemmat ohjeet tietojen katselusta ja muokkaamisesta luvusta "Julkaistun rekisteröinti-ilmoituksen katselu ja muokkaus".
9. Kun olet rekisteröinyt organisaatiosi avoimuusrekisteriin, voit jäädä odottamaan seuraavaa ilmoituskautta. Ilmoituskauden avauduttua pääset jättämään ilmoituksen organisaation vaikuttamistoiminnasta. Ilmoituskaudet ovat auki tammi–helmikuussa ja heinä–elokuussa.